יום שלישי, יולי 26, 2016

מה למנורה ולמגן דוד

מגן דוד ומנורה (כמו גם לוחות הברית, מפת ישראל, דגל ישראל, הכותל המערבי) הם סמלים נרדפים שהתחרו בעבר ומתחרים גם כיום על ייצוג העם היהודי, הציונות ומדינת ישראל.

עד חורבן בית שני בשנת שבעים לספירה שימשה המנורה ככלי פולחן. מאז ועד היום היא משמשת כסמל לחורבן המקדש, לחורבן יהדות אירופה בתקופת השואה, ולמדינת ישראל המתחדשת. המגן דוד משמש אף הוא, בצורת הטלאי הצהוב, כסמל לחורבן יהדות אירופה בתקופת השואה, ובמרכז הדגל הישראלי – כסמל למדינת ישראל המתחדשת.

המנורה מסמלת את בריאת העולם בשבעה ימים; הקנה המרכזי מסמל את השבת. המגן דוד אף הוא מסמל (בין היתר) את ששת ימי הבריאה, ואילו המרכז הבלתי-נראה שלו מסמל את השבת.

מאחר והמגן דוד והמנורה מסמלים דברים דומים אין פלא שהם מתחרים על הבכורה. מצד שני מאחר וקשה להחליט במי משניהם להשתמש אין פלא שמחליטים "ללכת על בטוח" ולהשתמש בשניהם.

דוגמה בולטת לתחרות בין המגן דוד לבין המנורה בדור של מקבלי ההחלטות נוכל למצוא בדיוני ועדת הדגל והסמל בשנת 1948 שבסופם אמנם נבחרה המנורה לסמל המדינה, אך במהלכם עלו מספר פעמים הצעות לשלב לצדה גם את המגן דוד (שמצא דרכו למרכז הדגל הישראלי).

הויכוח במסורת היהודית באשר למקורו של המגן דוד מוכיח עד כמה חשוב היה לעם ישראל להחליט איזה משני הסמלים חשוב יותר. הגרסה המקובלת היא אכן שלדוד המלך היה מגן ועליו צורת מגן דוד, אבל היו במהלך ההיסטוריה גדולי ישראל שטענו שעל המגן של דוד היתה צורת מנורה. למשל: החיד"א בספרו "מדבר קדמות", יצחק ארמה בספרו "עקדת יצחק", רבי צבי אלימלך שפירא ממונקאטש בספרו "בני יששכר" ורבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש בספרו "דברי תורה".

המנורה היתה במשך דורות המייצגת הבכירה של עמנו- ארכיאולוגים מצאו בחפירותיהם הרבה יותר מנורות מאשר מגני דוד. כיום דומה כאילו הוכרע הויכוח, והמגן דוד תופס את המקום הראשון בחשיבותו כסמל לאומי.

עמדה מעניינת בויכוח זה נוקט אורי אופיר שמוכיח (במחקרו על מקורו היהודי של המגן דוד על פי גדולי ישראל) ששני הסמלים האלה שווים בחשיבותם, שהרי בית  הפתילה במנורת המשכן היה בצורת מגן דוד, ומכיוון שהמנורה כולה לא נעשתה ביד אדם- משתמע שהקדוש ברוך הוא  אחראי  הן לצורת המגן דוד והן לצורת המנורה.

מספר דוגמאות להופעות משותפות של סמלים אלה:
בבתי כנסת ובבתי קברות יהודיים מגני דוד ומנורה מופיעים לעתים קרובות ביחד.
הופעה משותפת של שני סמלים אלה הייתה שכיחה באגרות שנה טובה ובאקס-ליבריס בשנים שלפני הקמת המדינה.
מגן דוד מנורה ולוחות הברית מופיעים ביחד במוזיאון ראלי בקיסריה למן אוקטובר 1993 מעל לפסלי השיש של מנהיגים שתרמו להקמת המדינה: בנימין זאב הרצל, חיים ויצמן, ארתור ג'יימס בלפור, הארי טרומן ודוד בן-גוריון.
באסטוניה, באנדרטה לזכר השואה, חצוב מגן דוד במחצית האחת של האבן ואילו במחצית השניה חקוקה מנורה.
באנדרטה לזכר השואה בביאליסטוק יש מגן דוד מחלוקי אבן למרגלות מצבת אבן עם מנורה.
מנורה ומגן דוד צהוב (לזכר הטלאי הצהוב?) מופיעים על גבי האנדרטה שהוקמה בהר הרצל לזכר הלוחמים היהודים בצבאות פולין ונפלו במהלך מלחמת העולם השניה. בנוסף יש בהר הרצל פסל גדול ממדים של מנורה על גבי מגן דוד.
מנורה בתוך מגן דוד משמשים כיסודות המרכיבים את הלוגו של הקונגרס הציוני העולמי.
בבול קק"ל בשם "לתורה ולתעודה" מופיעים מגני דוד ביחד עם מנורה ודגל.
בגלוית תעמולה נאצית נראה הנשיא האמריקאי רוזבלט אוחז בידו מנורה עם מגן דוד – רצו לומר: רוזבלט תומך ביהודים ומזדהה עימם.
המגן דוד והמנורה היו מוטיבים נפוצים באמנות בצלאל בתחילת המאה הקודמת.
אמן הברזל והאבן חנוך בן דוב הקים במעלות מנורה גדולה שבחלקה התחתון חצוב מגן דוד.
בחמישי לנובמבר 2007 התקיים בכיכר האומה (רחוב קפלן, בסמוך לבנין הכנסת בירושלים) טקס חנוכת הפסל "מנורת דוד" של האמן דוד סוזנה. הפסל מורכב ממנורה על גבי מגן דוד.
במספר יצירות של אביבה בייגל מופיעים סמלי זהות ישראליים רבים וביניהם מגן דוד ומנורה.
בכתבה במוסף שבעה ימים של ידיעות אחרונות מעשרים לאפריל 2007 הביאה יסמין לוי הצעות של חמישה אמנים ישראלים מובילים לשינוי הדגל. יעקב אגם הציע שם להחליף את המגן דוד שבדגל בקשת שבענן מאחר והמגן דוד אינו סמל יהודי. לעומת זאת המנורה היא סמל יהודי מובהק, שמתגלה לעין כאשר הופכים את הקשת.
הלוגו של היהודים המשיחיים הוא שילוב של מגן דוד מנורה ודג.
בבית הכנסת הקראי במושב מצליח מופיעים ביחד מגן דוד, מנורה וספר תורה.


אין תגובות: