יום ראשון, אוקטובר 19, 2014

מגן דוד על מגן

מגן דוד על מגן אקס ליבריס של אפרים משה ליליין


לכוכב המחומש (פנטגרמה) ולכוכב בעל ששת הקדקודים (הקסגרמה, מגן דוד), יש היסטוריה מקבילה, לעתים חופפת. בימי הביניים נקראו שני סמלים אלה, לעתים, בשם "חותם שלמה". שני הסמלים האלה משמשים בעיקר כסמלי הגנה. יש אגדה על מגן דוד שהיה חרוט על המגן שהגן על המלך דוד, אבל מגן דוד על מגן של לוחם מופיע אצל היהודים רק במאות האחרונות, למשל באקס ליבריס של "הצייר הציוני הראשון" אפרים משה ליליין (ראו לעיל) או בלוגו של הוצאת מערכות.

מגן דוד על מגן של הוצאת מערכות

לעומת זאת אצל היוונים הפנטגרמה נחשבה לסמל הבריאות (הגנה מפני מחלות) של הפיתגוראים, כאשר אותיות המילה בריאות ביוונית הופיעו בין קדקודיה. בנוסף הפנטגרמה הופיעה על גבי מגנים של לוחמים, כמו למשל:
פנטגרמה על מגן של לוחם יווני 
 ציור על חרס במוזיאון יווני


באתר אינטרנט שעוסק בחידת הימצאותן של מאות ואלפי פנטגרמות, באתונה בפרט וביוון בכלל, על גבי מכסים של בורות ביוב, ועל גבי אביזרים אחרים במרחב הציבורי שם, מובא ציור של סצנת לחימה בין שלושה לוחמים מעל גבי אגרטל יווני מהמאה החמישית לפני הספירה, שנמצא כיום במוזיאון הארכאולוגי של אתונה. על המגן של הלוחם שנפל מופיעה פנטגרמה מוקפת בעיגול.
איור דומה, מתוך אגרטל שנמצא במוזיאון יווני מופיע )ראו לעיל) בעמוד 306 של ספר בגרמנית משנת 1910
Weltenmantel und Himmelszelt religionsgeschichtliche Untersuchungen zur Urgeschichte des antiken Weltbildes
Published 1910 by Robert Eisler .

מגן דוד על מגן גרמני
פורסם לראשונה בשנת 1875 בפריז
לקוח מתוך אוסף תמונות 
Liebigbilder
שהיו מצורפות לאריזות המוצרים מתמצית הבשר של
 Liebig
 שאותה המציא הכימאי הגרמני יוסטוס פון לייביג
(1803-1873)


לפי הממצאים לעיל נדמה שההמצאה של הקשר שבין הצורה הגיאומטרית של סמל הגנה לבין כלי הנשק שנקרא מגן מקורה יווני, ושהמגן דוד על גבי מגן הוא העתק של הפנטגרמה על מגן שהייתה מוכרת ליוונים כבר במאה החמישית לפני הספירה. 

אין תגובות: